Ce discuti cu copilul inainte de culcare?

Seara, inainte de culcare, este un foarte bun moment sa discuti cu copilul despre ce s-a intamplat peste zi si nu numai. Inainte ca fiica mea sa se invete sa doarma singura, in camera ei, intre noi, la culcare, erau mereu discutii dintre cele mai serioase, discutii despre viata, despre oameni, despre Dumnezeu si cate si mai cate.

Discutia noastra incepe astfel „Despre ce vorbim in seara asta?”.  „Povesteste-mi ceva despre ziua de azi”, ii raspund eu si astfel apar subiecte diverse. Imi povesteste despre doi colegi de clasa care vin mereu murdari la scoala, motiv pentru care colegii lor ii iau in deradere. Acesta este momentul potrivit sa discutam despre bunatate, intelegere fata de copii neajutorati, despre solidaritate, despre urmarile care pot interveni din cauza batjocurii.

Imi povesteste despre ora de religie, despre activitatile pe care le au sau nu le au, despre faptul ca unii copii sustin ca nu exista Dumnezeu, despre copii care merg cu parintii la biserica in fiecare sambata, despre copii care merg la biserica duminica. Acesta este momentul in care discutam despre libertatea de exprimare a ideilor, libertatea de a crede sau nu in Dumnezeu, despre alte religii, despre alte culte.

pictura_mama_si_copilul_dorm

Vorbim despre carti, despre idei, despre scoala, despre invatatoare, vorbim despre oameni saraci si necajiti, despre copii inteligenti sau despre copii parasiti, despre familii, despre rele si bune, despre univers.

Din fiecare discutie, copilul invata ceva nou, trage singur concluzii, descopera lumea inconjuratoare, cu bune si cu rele. Invata sa ii asculte pe altii, sa comunice la randul lui. Eu ma gandesc ca astfel le putem castiga increderea si  vor veni la noi si cand vor fi mari si ne vor impartasi din provocarile din viata lor, fiindca fac asta din obisnuinta, nu? 🙂

Aceste discutii sunt bune si pentru mine, ca parinte. Impartasesc cu copilul meu multe momente, idei, bucurii si ma ajuta sa il cunosc mai bine.

Copilul meu ma surpinde mereu cu ideile lui inovatoare, cu gandirea clara si logica si invat si eu multe lucruri de la el. De pilda, intr-una din zile, dupa una din discutiile noastre, fiica mea zice „Nu inteleg de ce oamenii mari ii mint pe copii. De ce ne mint ca exista Mos Craciun, Zana Maseluta, Iepurasul de Paste daca intr-o zi si asa ne spun ca acestia nu exista. Care este scopul? Mai rau fac.”

La finalul discutiilor, ne spunem „noapte buna”, „vise frumoase”, ne imbratisam si adormim obosite, dar satisfacute de timpul petrecut impreuna, bucuroase ca ne-am mai limpezit gandurile. Adormim usor….

Vise placute!

Lasă un răspuns

